onsdag 1 juni 2011

Astra Zeneca

Jag har praoat på Astra Zeneca som ligger i Mölndal, lite utanför Göteborg. Där pågår många olika yrken. Dels skapar mediciner där, t.ex. Ipren, men det jobbar även läkare, labbarbetare, olika sorters konsulter och många fler människor där!

Eftersom jag inte hittade någon praoplats fick jag praoa hos min mamma, som jobbar på Astra Zeneca. Hon jobbar på kontorsavdelningen som projektledare och hon mailar även olika rapporter ifrån patienter till läkare. Jag fick göra olika sorters kontorsarbeten, kopiera papper och jag fick även medverka på två möten.

Under denna vecka kände jag att kontorsmiljön inte var något för mig. Det var tråkigt att sitta instängd med en dator i ett litet rum hela dagarna. Det fanns heller inte så mycket jag kunde göra, eftersom att praoa där blev en sista handslösning. Jag tyckte att mötena var roligare än själva kontorsjobbet.

Astra Zeneca finns även i många andra länder så de som jobbar där har mycket kontakt med andra länder och får resa en del i arbetet. Det verkar vara det roligaste i arbetet.

Jag har valt två förmågor jag använt, eftersom jag inte gjort så mycket.

Jag själv – Mycket av arbetet kräver att man kan koncentrera sig och lösa saker på egen hand. Ifall man inte är koncentrerad kan det gå helt fel. Ifall man ska maila en läkare gäller det ju att få med rätt saker och det är svårt att hålla ordning på vilken rapport som ska till vilken läkare. Det krävs även självdisciplin, struktur och att man ska vara initiativtagande.

Språklig förmåga – På möten behöver man kunna göra sig förstådd och använda mycket kroppsspråk för att få människor runt om att lyssna koncentrerat hela mötet. Jag har även behövt läsa mycket instruktioner och jag har lyssnat väldigt mycket.

















1 kommentar:

  1. Lite häftigt att få prao på ett så stort ställe ändå. Lite högre nivå kanske än på andra små lokala butiker. Synd att du inte fick göra något roligare än att sitta vid ett skrivbord. Du kunde ju har fått kolla lite runt i fabriken och se olika arbetsmiljöer.

    SvaraRadera