lördag 11 juni 2011

Hippovet




Jag var på arbetsplatsen Hippovet och provade på hur det var att jobba som veterinär.
Eftersom man åkte runt till kunderna som behövde hjälp med veterinärvård så var det stallen som var själva arbetsplatsen, så mitt bildval föll på bilen då det nästan var där man spenderade mest tid, men det finns även en häst klinik som vi ej besökte eftersom veterinär inte skulle jobba där just denna veckan. Det tyckte jag var synd eftersom det hade vart spännande att se hur det går till "bakom scenerna" på en klinik.

Företaget Hippovet ägnar sig åt vård av hästar inom kiropraktik samt vanlig veterinär vård. Jag och veterinären stötte på allt från ont i ryggen, till ont i munnen till att veterinär besiktiga hästen inför försäljning. Vi åkte runt lite här och var för att komma till ”arbetsplaterna” i stallen där hästarna stod. Vi åkte bl.a till Stenungsunds ridklubb, Jordhammar, där det fanns flest ”patienter”.

Jag självatt ha självinsikt, kunna koncentrera sig, ha självdisciplin, engagemang, drivkraft, kännedom om styrkor/behov, struktur, samt vara ansvarstagande och initiativtagande

Att vara engagerad tycker jag verkligen att jag var eftersom jag var en sorts ”andra veterinär” eller medhjälpare. Så eftersom det är ganska mycket att hålla reda på när man arbetar på detta viset så fanns det väldigt mycket att hjälpa till med och det gjorde jag mer än gärna.

Social förmåga/demokratisk kompetensatt vara empatisk, visa hjälpsamhet, berömma, kompromissa, kunna ta olika roller eller hitta lösningar på olika konflikter, samlära, förstå innebörden av regler, samarbeta, visa respekt och jobba demokratiskt

När jag gick och ledde en ung häst som inte hade lärt sig så mycket ännu och var lite bråkig och höll på att gå på en hela tiden, fick man säga till på skarpen en gång och sedan vara riktigt snabb med att berömma så att den förstod att den gjorde rätt. Berömmer man inte med en gång utan en stund efter så förstår inte hästen vad det är för rätt den har gjort och kanske tror att den har varit duktig när den busat och då kan den fortsätta med det beteendet. Så det gäller att vara snabb med berömmet.

När jag fick chansen att arbeta som veterinär fick jag lära mig vad och hur man skriver journaler och varför. Jag fick även veta lite tecken på hur man känner igen när en häst inte mår bra eller har ont någonstans. Eftersom arbetsmiljön är i ett stall så trivs jag väldigt bra med arbetsmiljön. Är det inte ett jättestort stall så är inte miljön så stressig heller, så man har väldigt enkelt för att vara lugn hela tiden. Däremot så om det är ett lite större stall med många människor så kan det vara lite stressigare och man kan lätt bli lite irriterad och då kan det också hända att hästen blir lite orolig, så det gäller att försöka hålla sig lugn hela tiden.

Fördelarna med det här jobbet är att man får vara med de djuren man gillar mest varje dag. En fördel är även att det här jobbet är väldigt fritt, att man kan anpassa tiderna mycket efter sig själv när man inte jobbar på kliniken eftersom det är man själv som bokar in tiden för när man ska undersöka en häst.

Nackdelarna är att det är väldigt mycket pappersarbete och skrivande eftersom man måste skriva en journal efter varje besök hos en häst. Även att man åker bil så mycket när man åker runt till många olika stall per dag kan nog bli lite tröttsamt i längden samt att det inte är speciellt bra för miljön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar