onsdag 1 juni 2011

Millas Kippstuga










Jag praktiserade på Millas klippstuga. Det är en frisör salong som ligger i Ljungskile. Där ägaren Camilla och hennes anställda Anna klipper, färgar, permanentar och stylar håret. m.m.

Där fick jag hjälpa till med olika saker som att sopa hår efter klippningar, dammsuga, servera kaffe eller te till dem som skulle färga håret i väntan på att de skulle bli färdiga. Jag fick även diska kaffemuggar och tekoppar i det lilla köket. Packa upp nya produkter som jag fick ställa upp i hyllorna. Vika nytvättade handdukar som hade tvättats efter kunder som har fått håret tvättat, färgat eller permanentat.

De förmågorna jag använde mig mest utav var:
Jag själv- Jag tog initiativ och ansvar för mig själv, då min arbets ledare var upptagen med att klippa kunder som ständigt kommer och går.
Såg jag att det var någon gammal te mugg som stod kvar framme efter föregående kund så tog jag och gick in med den i köket. Eller om det var någon som hade köpt schampo eller någon annan produkt så flyttade jag fram den bakom varande så att de blev en jämn rad. Eller om det låg använda spolar eller blandskålar och penslar från färgningar i handfatet som behövdes tvättas så gjorde jag det. När det låg hår på golvet så sopade jag upp det, så att det såg fräschare ut. Efter bara någon dag på min praktik plats skaffade jag mig rutiner ganska snabbt.

Praktisk/estetisk förmåga- Det mycket viktigt att frisören är medveten om hur lång tid det tar att göra det som kunden önskar. Att man lägger upp ett rimligt tidsschema som håller för dagen. Så att inte nästa kund behöver sitta och vänta på sin tur alldeles för länge. Detta är ett arbete som man måste ha en stark kropp för att orka med att stå upp för att jobba hela dagen. Det är mycket olika metoder och tekniker som de måste använda sig av för att få det resultatet som kunden önskar. Det kommer hela tiden nya sätt som visas på mässor som de går på. Det är jätte viktigt att ha bra blick för vad som ser bra ut på kunden och vara mycket noggrann med det man gör, så att håret blir rak klippt om det ska vara det. Så att det inte är snett när man är färdig t.ex.

Undersökande arbetssätt- För att få en nöjd kund måste frisören vara mycket noga med att lyssna på vad kunden vill ha för frisyr. Ge flera olika tips och förslag. Absolut inte övertala kunden till något som den inte vill ha, bara för att frisören tycker att det kan passa. Att frisören måste ta inspiration från bl.a. olika mode magasin, film skådespelare eller artister.

*Det som jag har lärt mig under min praktik vecka är hur man färgar håret, slingar håret, hur social man måste vara med kunderna, och att hela tiden ha något att prata om med kunden som sitter i stolen. Att ha en ordentlig ordning på saker och ting som man behöver ha till hands. Det måste vara rent och snyggt, att det inte står framme grejer från kunden som var före.

*Fördelar/positivt:
Jag hade mycket lätt att prata med mina arbetsledare och de var öppna tillbaka så det jag roligt tycker jag.

Du har alltid någon att prata med. (Eftersom på ett arbete som detta så är man alltid två stycken).
Gör kunden glad när den blir nöjd med sitt hår.
Man blir aldrig trött på det man gör på p.g.a. att man lär sig nya frisyrer hela tiden, med mycket variation.
Man får reda på mycket om allt och alla i samhället.

*Nackdelar/negativt:
Man står för det mesta upp hela dagarna, vilket gör att man blir trött i benen.
Det kan hända att man kan få förslitnings skador i händer, nacken och armarna eftersom man använder de så himla mycket i detta arbete.

Arbetsmiljön tycker jag var väldigt trivsam och välkomnande. Det var alltid fräscht och rent. Det fanns hela tiden saker att göra eller att fixa med. Så det blev aldrig långtråkigt. Det var mycket mer att göra än vad jag trodde det var på en frisör salong.
Jag tycket att det var jätte roligt att praoa på Millas kilppstuga. Jag skulle lätt kunna tänka mig att praoa där igen.

Sista dagen jag var där, skulle det vara bal på kvällen. På morgonen kom det två gymnasier elever som skulle fixa håret fint inför den kommande balen. Det tog lång tid att göra frisyrerna, men det var roligt att se på hur Camilla gjorde steg för steg. De blev väldigt vackra.

Jag ger min praktikplats 4/5 ++++
Jag är mycket nöjd över att jag valde att praktisera på Millas klippstuga dessa fyra dagar!

Jag hade jätte roligt!







Här är en bild på en av de bal frisyrer



som gjordes inför balen.



Den var jätte fin!

1 kommentar:

  1. Det låter ju jätte kul! Jag brukar själ klippa mig där och vet att det är mysiga människor. Du verkar ha haft fullt upp också vilket är mycket positivt. Det värsta med en att praoa är när man inte har någon arbetsuppgift att ta itu med. Kul också att man sätt lite på prov när man måste prata med kunden hela tiden och ha tålamod. Det är säkert ett mycket pillrigt jobb att göra en kund fullständigt tillfreds med sin frisyr. Ens fin motoriska förmåga sätts säkert på prov. Skönt också att det var en fräsch och organiserad arbetsmiljö. Det tycker jag är en av de viktigaste punkterna. Man ska vilja gå till arbetet varje dag och ha kul :D

    SvaraRadera