tisdag 31 maj 2011

Ljungskile El & Fritid AB


Jag har praoat på Ljungskile El & Fritid AB. Företaget ägnar sig åt att sälja vitvaror, småappareter, el- material och de har även service med reparationer och montering. De som äger butiken heter Lennart och Jonas. De anställda heter Susanne och Håkan.
                           
Mina arbetsuppgifter:
Jag åkte för det mesta med deras service kille som heter Håkan. Han var min handledare, jag följde med honom till olika bostäder som behövde till exempel hjälp med deras diskmaskiner eller tvättmaskiner, det kunde vara något som inte fungerade som det skulle, då kikade han på det och ibland så var det ett fel som gick att laga lätt och ibland var ägaren till maskinen tvungen att köpa en helt ny maskin. Då fixade Håkan en ny maskin från butiken (El och Fritid i Ljungskile) och sedan monterade han den. Jag var med när han monterade en ny fläkt i en bostad, satte upp ny utomhusbelysning hos en gammal man, där hans lampa hade blåst sönder i en storm . Vi åkte till många olika kunder med varierande problem varje dag .

Inne i butiken fick jag lära mig hur man tar betalt i kassa-apparaten. Jag fick packa upp varor och ställa ut dem i butiken, sortera bland annat pappers fakturor, jag hjälpte till att sätta upp några krokar som vi sedan hängde upp nya varor på som hade kommit. Jag fick tillsammans med en som arbetstränade kika så att varorna som stod i butiken stämde med det kampanjbladet som hade skickats ut i samhället. Jag kunde inte göra så mycket mer än så, för att de anställda hjälpte mest kunder som ville köpa vitvaror eller andra saker och de svarade mest i telefonen.

Jag själv: Jag tog eget initiativ genom att till exempel fråga om jag skulle packa upp de leveranser som hade kommit under dagen, jag frågade om det var något annat som behövde göras. Jag fick insikt över hur kampanjer fungerar. Eftersom företaget styrs av en elkedja som heter Elspar som bestämmer över vilka varor i butiken som ska bli prissänkta, man var då tvungen att se till att det stod rätt på prislappen i butiken, som i kampanjbladet som hade skickats ut till området. När jag hade gjort färdigt en uppgift, gick jag genast och frågade efter en ny arbetsuppgift. Jag är väldigt ansvarstagande av mig vilket är en stor fördel. när jag hade fått en uppgift som skulle göras, så jag såg till att den blev riktigt gjord. Jag själv har inte så mycket självinsikt i att arbeta på kontor och att reparera hushållsmaskiner. Jag insåg att det tar lång tid att lära sig sådant. När jag höll på med administrativt arbete var jag tvungen att koncentrera mig noga så att inte några leverantörsfakturor hamnade under fel flikar i fel pärm.

Social förmåga: Jag visade hjälpsamhet genom att fråga om någon på arbetsplatsen behövde hjälp med något. När det kom äldre kunder hjälpte jag dem med att hålla upp ytterdörren och att ställa fram en pall så de slapp att stå upp ifall de var trötta. De kunder som hade käppar, kryckor eller stavar satte jag fast i hållare på kassadisken om de ville det. Då visade jag samtidigt att jag hade en empatisk förmåga. Det var viktigt att förstå när personalen inte ville blir störd eller avbruten med det den personen gjorde. De gjorde de genom kroppsspråk och tal. Att komma i tid och passa de tider som var sagt och inte avbryta och fråga något som jag undrade över när den personen hade en kund. Var att visa självdisciplin. Man var tvungen att respektera personerna som man besökte via att vara tyst och ta av sig skorna om de inte säger att man kan behålla dem på man ska inte klampa in genom ytterdörren och vara högljudd.

Språklig förmåga: Innan jag kunde börja med det administrativa arbetet fick jag lyssna väldigt noga på instruktionerna, exempel vilka papper som skulle in i vilken pärm och vilka papper som skulle kopieras och vilka som inte skulle kopieras. Det var många olika pärmar att hålla ordning på. När jag var ute och åkte med service killen, var han tydlig med vart vi skulle åka någonstans och vad det var för något han skulle kika på/ reparera. Det var lätt att förstå vad uppgiften handlade om. Att ge ifrån sig positiv utstrålning och att se glad ut och att le blir gör kunderna glada. Jag märkte att det var många kunder som använde kroppsspråk när de beskrev vad det var för fel på produkten. Oftast använde de brummande ljud, det var faktiskt lite roligt att höra på.

Under den här veckan som jag praoat här har jag lärt mig att man måste ha god insikt på denna arbetsplats med hur man tar hand om kunder. Det kan vara en jättejobbig kund som bara velar fram och tillbaka hela tiden, men man får inte visa det till den personen och man måste leda kunden till ett bra beslut både vad det gäller service och inköp av vitvaror, småel och elartiklar. Att kunden känner sig nöjd och inte lurad när den lämnar butiken eller att den är nöjd med servicen som de fått.

Fördelar med denna arbetsplats:
Att man får hjälpa andra människor. Det är ett väldigt socialt arbete. Jag fick se hur det fungerar att arbeta i en elbutik. Jag fick besöka många olika ställen som jag inte hade varit på förut när jag åkte med service killen Håkan. Jag kunde äta gratis frukost där om jag ville, men oftast gjorde jag det hemma. Ett mycket varierat arbete.

Nackdelar med denna arbetsplats:
Tungjobbad arbetsplats vad det gäller lager av större produkter, det är en gammal byggnad. Det kan variera olika från dag till dag hur mycket man har att göra. Det blir extra jobbigt när någon av de fyra som arbetar där blir sjuka eller lediga. Långa dagar, öppet 9.30–18.00 på vardagen. De anställda jobbar varannan lördag kl. 9.30- 13.00.

Jag tycker det kanske inte var den bästa arbetsplatsen att praoa på men det var kul när man väl hade något att göra, annars var det lite långtråkigt. Men nu har jag fått en inblick över hur det fungerar på denna arbetsplats. Det är nog roligare att arbeta där som anställd än att vara praoelev i ett par dagar. som praoelev så förstod jag att jag inte kunde få så avancerade och ansvarsfulla uppgifter.

Den här arbetsplatsen får betygen EEE av EEEEE (3/5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar