söndag 22 maj 2011

Aster & Azalea






















*Jag har varit på en blomster- och presentbutik vid namnet Aster & Azalea i stadsdelen Kålltorp i Göteborg. Aster & Azalea ägnar sig åt blomsterarrangemang till exempelvis begravningar och bröllop samt försäljning av blommor, presenter och inredning.

När jag befann mig där så fick jag snitta blommor, göra buketter och planteringar, följa med dem när de skulle leverera blommor i Göteborg och även testa på något som kallas för ”Shabby Chic”. ”Shabby Chic” är när man målar möbler och andra föremål i vit färg för att sedan slipa dem så att de ser antika ut.

*Dessa förmågor anser jag att jag använt mig av:

Jag själv – att ha självinsikt, kunna koncentrera sig, ha självdisciplin, engagemang, drivkraft, självkännedom om styrkor/behov, struktur, samt vara ansvarstagande och initiativtagande.

På min arbetsplats fick jag ofta en förklaring av dem som jobbade där, hur arbetet skulle utföras, för att sedan klara mig själv. På det sättet använde jag mig av förmågan att ta eget initiativ. Ett bra exempel på det är när min handledare ibland lät mig göra egna planteringar. Då fick jag använda min egen drivkraft och kreativitet för att utföra uppgiften. Min handledare gav mig då förslag på hur jag kunde göra vid de olika planteringarna. Vid de tillfällena passade jag på att ta eget initiativ och lägga till egna små detaljer och justeringar. Detta tyckte min handledare var mycket bra. Just det att kunna tänka själv hur något ska utföras och inte gå och fråga hela tiden hade jag i ofta i åtanke.

Praktisk/estetisk förmåga – att kunna lyfta sitt arbete med hjälp av estetiska uttrycksmedel och kunna omsätta plan i praktiskt handling samt redovisa praktiskt, ta hjälp av multipla intelligenser, kreativitet och ha noggrannhet i praktiskt arbete/layout.

Eftersom jag praoade på en butik med försäljning av blommor och inredning så fick jag använda mig av den praktiska och estetiska förmågan mycket. När jag testade på tekniken ”Shabby Chic” så fick jag slipa vitmålade föremål och sedan skriva på dem med akrylfärg. Jag skrev då olika citat med snirkliga bokstäver. Vid de tillfällena fick jag ta fram min kreativa förmåga och använda mig av mina estetiska kunskaper som att kunna måla med pensel m.m.

När jag gjorde buketter och blomsterarrangemang så fick jag även vid de tillfällena använda mig av den estetiska förmågan men även den praktiska. Då fick jag dels tänka på hur de olika färgerna på blommorna skulle gå ihop och dels lära mig hur man snittade blommor samt hur man satte ihop buketter i spiral. När jag lärde mig de två sistnämnda så fick jag lära mig den praktiska grunden för floristyrket. Min handledare berättade att just grunden är att kunna göra fina snitt längst ner på blommans stjälk och kunna binda buketter i spiral. Därför lade jag ner mycket tid på att träna på dessa tekniker!

Undersökande arbetssätt – att kunna genomföra arbete, från frågeställning till färdig produkt och ställa relevanta frågor, kunna hitta och använda information, vara källkritisk, kunna göra en handlingsplan och ha en tydlig logisk disposition i arbetet.

Den undersökande förmågan var också något jag flitigt använde mig av. Jag är en person som är mycket intresserad av att lära mig hur olika yrken fungerar. Därför så fick jag ibland kolla på när de exempelvis gjorde sorgbuketter till begravningar. Vid sådana tillfällen ställde jag frågor om varför de använde just de växterna, varför man satte blommorna på just det sättet, vad växterna hette och hur de borde skötas, vad tekniken personen använde sig av kallades osv.

Jag ställde vid många tillfällen frågor om hur och varför man skulle göra på vissa sätt. Genom mina frågeställningar så lärde jag mig sedan hur man kunde använda informationen jag fått praktiskt.

*På min praoplats har jag lärt mig hur olika blommor ska skötas, hur man gör buketter och blomsterarrangemang samt hur man utför tekniken ”Shabby Chic”. Det har varit otroligt kul att lära mig dessa ting!

När jag befann mig på den mysiga butiken Aster & Azalea så kom jag att se vissa fördelar med deras yrke. Fördelarna är att det är ett kreativt och utvecklande yrke och att många människor köper blommor till olika tillfällen som studentfirande, dop, bröllop osv. En annan fördel är att arbetsmiljön i butiken är väldigt bra. Med detta menar jag att det är fridfullt att jobba bland doftande blommor och växter. De allra flesta människor gillar att vistas bland blommor vad jag förstått. Nackdelarna med yrket är att det är svårt att tjäna stora summor på det och att det vissa dagar inte kommer in så många kunder på grund av de större blomsterbutikernas konkurrens.

Mina arbetsuppgifter har varit varierande och lärande. Vissa dagar har jag fått måla och andra dagar har jag fått jobba med blommor. Den variationen har varit bra tycker jag. Lärdomarna jag fått ta del av kommer att komma till användning i min vardag!

Min arbetsplats var jättebra. Detta för att jag har fått lära mig massor med intressanta saker, fått umgås med två snälla och roliga människor samt för att jag fått ha bra arbetsuppgifter. Det enda negativa, med min praoplats, var att jag fick rätt ont i nacken efter att ha stått och arbetat med blommor och målning en hel dag. Det positiva med min arbetsplats var att jag hela tiden hade saker att göra och att jag hade människor runt omkring mig som vänligt förklarade vid frågetecken. Detta har gjort att jag trivts väldigt bra i butiken! Det känns alltid bra om man vet att man kan fråga någon ifall man funderar över något och att man inte står sysslolös. Att praoa i en blomsterbutik har varit mycket roligare än vad jag trodde måste jag säga!

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Det låter verkligen som att du hittade rätt arbetsplats! Jag praktiserade själv i en blomsterbutik och av det jag läst så verkade våra arbetsuppgifter vara väldigt olika.

    Du verkar också ha fått sätta din kreativa sida i arbete. Metoden som du kallar "Shabby Chic" låter som en väldigt rolig process att få jobba med och det måste ha varit lärorikt att få iaktta när någon "kunnig" utför tekniken.

    Din praktiksammanfattning tyder på att du har haft en lärorik vecka genom att fått testa på nya tekniker som man har användning av när man ska handskas med blommor och växter.

    Det som fick mig att vilja ta del av din berättelse var att jag ville se skillnaderna och likheterna mellan våra blomsterbutiker. Nu har jag fått bevis på att även om yrkena går under samma kategori i handeln, så kan de vara oerhört olika.

    Jag tycker dessutom att du skrev din sammanfattning på ett tydligt och informationsrikt sätt!

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte att det var intressant att läsa ditt inlägg för du visar ju verkligen att fått ta eget initiativ och ansvar.

    Det som jag tyckte verkade mest intressant med din praoplats var nog det att du fick vara så kreativ.

    Att kunna göra riktigt fina blomsterbuketter där det ligger en tanke bakom varje blomma och blad är något som jag verkligen också skulle vilja lära mig. Alla dessa tekniker som du fått lära dig, är verkligen något kul att kunna... och det visar ju att din praoplats har varit lärande på så sätt att du lärt dig saker som du kommer ha nytta av i framtiden.

    Sen så tycker jag också att som du skrev så måste det ju verkligen vara en underbar miljö att jobba i, väldigt fridfullt och ljuvligt doftande.

    Verkar som om du haft en väldigt bra praovecka!

    SvaraRadera