lördag 21 maj 2011

Ulvesund växthus



Jag praoa på Ulvesund växthus som ligger i utkanten av Ljungskile (nära Ulveön). Där finns ett stort växthus och ett litet café. På arbetsplatsen säljer man bröd, grönsaker, glass, fika, blommor, och utomhusdekorationer. För att kunna sälja sakerna måste man sköta om växterna, baka bröd och laga mat.

De arbetsuppgifter jag hade var att plantera om växter som behövde ny jord. Sortera plast krukor. Såga grenar och fläta de till rabatter. Hämta jord till växthuset. Flytta växter från ett släp till växthuset. Rengöra släpet. Baka kakor och tårta. Möblera om i växthuset så alla blommor fick plats. Prismärka blommor.

*Praktiskt/estetisk förmåga: Under min prao tid fick man verkligen tänka hur man skulle kunna göra uppgifterna så effektivt som möjligt. Jag försökte även vara noggrann med det jag gjorde. T.ex. när min handledare sa att jag skulle vara extra försiktig med någon slags tomatplanta så var jag det med stora marginaler. Även en gång när jag skulle såga bort hundra grenar från några pilträd så. Räknade jag de hela tiden så jag inte skulle tappa bort mig och slösa tid på att räkna om dem.

*Jag själv: Jag har hela tiden på arbetsplatsen varit fullt koncentrerad. Jag har hela tiden visat att jag vill fortsätta arbeta. Om jag fick en matpaus så skyndade jag mig att äta och gick tillbaka till min arbetsuppgift. Så jag visade att jag hade arbetsvilja. Om det var något jag inte förstod i min arbetsuppgift så frågade jag. Första dagen på arbetsplatsen fick jag hålla på mest med blommor. Då frågade jag så ofta jag kunde om blommorna vad de hette o.s.v. eftersom jag inte kan så mycket om blommor. Även de dagarna som jag fick vara med och kolla när bagaren bakade bröd frågade jag om bröden vad det var för deg och hur olika mjölsorter fungerade.

*Logisk och analytisk: Ibland gällde det att komma på hur det gick snabbast att plantera om blommor. Jag försökte hela tiden att testa nya sätt och kom oftast fram till vad som gick snabbast. En annan dag fick jag sortera krukor. Min handledare sa att jag skulle sortera alla plastkrukor som fanns i växthuset. Hon sa att jag fick göra på vilket sett som jag ville. Så då fick jag använda min kreativitet och började sortera krukorna efter mönster i krukorna och hur stora de var. När jag arbetar försöker jag alltid att vara så effektiv och noggrann som möjligt.

Jag har lärt mig en hel del under praon. Jag har lärt mig om olika blommor, hur de trivs, vilka namn de har och hur ömtåliga de är. Hur man beställer blommor. Hur olika brödsorter bakas och några olika degar. Hur olika mjöl sorter fungerar. Hur man planterar om en blomma korrekt. Hur man flätar kvistar till en fin liten rabatt. Hur man arbetar med blommor på ett effektivt sätt. Hur blommor levereras.

Nackdelarna med jobbet: Att man måste böja sig hela tiden i rabatter, så man får ont i ryggen. Värmen i köket är riktigt svettig. All pollen i växthuset (om man är pollenallergiker som jag). Alla vassa verktyg. Stressen man får på sig när man ska hålla på med massa olika saker hela tiden.

Fördelar: Bra arbetstider. Man får in mycket kunskap om blomster. Bygger upp sina muskler eftersom man bär saker hela tiden. Träffar trevligt folk. Lär sig att baka olika bröd. Lär sig olika maträtter. Hjälper miljön eftersom det mesta är krav odlat. Det hålls utställningar i caféet man kan kolla på.

Arbetsmiljön: Arbetsmiljön är jätte bra man har havsutsikt, man går runt i massor med fina rabatter.

Mitt omdöme om min praoplats: Denna arbetsplats är jättebra. Man lär sig alltid något nytt. Det finns hela tiden något att göra. Man får baka och laga mat vilket är roligt om man tycker det. Den ända nackdelen egentligen är att man måste slita väldigt hårt.

Henrik Boström 8a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar