lördag 21 maj 2011

Hällebergsskolan - inte som du tror!

Jag har jobbat på Hälllebergsskolan här i Ljungskile. Hälllebergsskolan är en liten skola med väldigt få elever. På Hällebergsskolan lär man ut kunskaper som är nödvändiga för att klara sig i livet, så som man även gör på de flesta andra skolor. Jag praoade både i förskolan och i åk 1-3.

När jag praoade i förskolan fick jag vara med och sjunga sånger och hjälpa till med förstagradens matte. På torsdagen fick jag följa med ut på "utflyktsdag" och där fick jag hjälpa till med att bygga kojor och hålla reda på alla barnen så de inte sprang bort sig i skogen.

När jag var hos 1-3:orna fick jag planera och hålla i en gymnastiklektion. Jag fick även hjälpa till med undervisningen i matte och teknik.

Jag själv:

När man jobbade på skolan så fick behärska sig själv för att inte bli arg utan hålla mig lugn hela tiden. Jag själv är en väldigt stor vinnarskalle så jag hade det lite svårt i början att "försöka förlora" men det löste sig bra ändå. Jag har även lite svårt att "höja rösten" för barn, men det var jag tvungen att göra några gånger ändå. När jag var i förskolan så började de 8:30 varje dag, men jag kom 8:00 för att de barnen som åkte buss kom då. Då kunde läraren förbereda för dagen och jag kunde ta hand om barnen.

Social förmåga/demokratisk kompetens:

När man jobbade på en skola fick man lösa upp många konflikter. Till exempel: barnen bråkade ofta om vem som skulle ha vilken bok eller vilket spel, men det gick oftast förvånansvärt lätt att lösa konflikterna. När barnen spelade spel var det väldigt viktigt att berömma alla för att ingen skulle bli ledsen.

När jag var med och spelade spel så försökte jag oftast välja spel som man skulle samarbeta på. I de fallen där jag råkade vinna så ändrade jag snabbt reglerna så att min motståndare vann, till exempel när vi körde plockepinn så ändrade jag så att barnets pinnar var värda 100 och mina 1.

På gymnastiken var det viktigt att man lät alla spela lika mycket. Det var ganska svårt eftersom det var mångas duktiga som ville visa att de verkligen kunde spela och imponera på mig.

Språklig förmåga:

När jag skulle försöka illustrera för barnen om hur de skulle lösa problemen i boken så fick jag prata tydligt för att de skulle förstå allt. Jag fick även rita upp för dem ifall de inte förstod vad jag menade. På gymnastiken fick jag även visa för eleverna hur man skulle utföra övningarna. Då fick man även prata högt och tydligt så att alla förstod hur man skulle göra så att jag inte behövde förklara för många gånger.

Jag tycker att min prao har varit väldigt kul och lärande. Jag har blivit väldigt förvånad för det har varit väldigt bra arbetsro. Det verkar som att både lärare och elever tyckte att det var kul att ha mig där. Mina arbetsuppgifter har varit kul och jag har lärt mig mycket om små barn. Det svåraste med min prao var att lära sig alla namnen på barnen men det var ju också en bra kunskap.

Jag vet att många i Ljungskile har många fördomar om de som går på Hällebergsskolan men det är faktiskt inte så farligt som alla säger. Den enda skillnaden jag märkte var att de inte svär lika mycket på den skolan i jämförelse med skolor jag gått på innan. Om du fortfarande tror på alla fördomar som sägs så tycker jag att du ska testa och praoa där nästa år så får du se själv. Om du har någon fördom så kan du gärna skriva den i en kommentar och så ska jag försöka svara på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar