tisdag 31 maj 2011

Kulturskolan, Uddevalla


Jag praktiserade på Kulturskolan i Uddevalla. Det är en skola där man undervisar i musik, dans, drama och bild.

Jag praktiserade hos min bas-lärare. Där fick jag bl a kompa elever under enskilda lektioner, planera lektioner och kompa låtar vid särskoleundervisning.

Jag tror jag är bra på att kommunicera med elever och få dem att förstå olika saker. Om det är något som inte eleven förstår måste man kunna leva sig in i elevens situation och förklara på ett sätt som eleven förstår. Man måste uttrycka sig rätt, vara hjälpsam och berömma mycket. Man måste hitta rätt arbetssätt så att eleven kommer någon vart i lärningsprosessen.

Under min tid på Kulturskolan har jag lärt mig hur en arbetsdag kan se ut. Ibland är de inte så långa. Jag tyckte det var lite jobbigt när vi var på särskolan och kompade. det var inte likadant som att umgås med en kompis. Det var svårt. Det roliga är att man håller på med musik helatiden och träffar många trevliga personer. Man har det kul nästan helatiden. Det var en del raster som man kunde göra en del roliga saker som att titta på roliga klipp på Youtube eller att gå och äta/fika någonstans. Det var den bästa praktiseringen jag har gjort.


1 kommentar:

  1. Hejsan!

    Du verkar ha haft det roligt på din praktik. Du har lyckats med att lära ut dina musikkunskaper till olika elever. Du har även lärt dig hur en arbetsdag för en musiklärare ser ut.

    Bra jobbat!

    SvaraRadera