onsdag 25 maj 2011

ICA Supermarket



Jag praktiserade på Ica supermarket i Ljungskile. En affär som ligger mitt i centrum och som säljer matvaror och diverse olika hushållssaker. Alla som jobbade där inklusive mig hade fullt upp nästan hela tiden. När jag kom dit fick jag hälsa på de anställda och jag fick även reda på vilka arbetsuppgifter som jag skulle utföra i veckan. Packa upp varor var en uppgift och att fronta varorna (det vill säga att man knuffar fram varorna längre ut på hyllorna, så att de skulle synas tydligare för kunderna) var den andra uppgiften. Att fronta var ett evighetsjobb. Efter att kunderna plockat för sig varorna var man tvungen att gå dit och dra fram de varor som befann sig långt in i hyllorna, vilket var tröttsamt och frustrerande. Detta gjorde jag den största delen av min tid på Ica. Arbetet var oerhört slitsamt och efter veckans slut kände man att alla muskler i kroppen värkte. Jag skulle rekommendera att man använder gymnastikskor när man jobbar på ett ställe som Ica. Ibland står man oavbrutet upp i någon timma och om man har dåliga skor får man ont i benen.

Jag själv

När man jobbar på Ica eller något liknande ställe tycker jag det är viktigt med självinsikt. Jag tycker det är viktigt att man vet vilka tillgångar och brister man har. Utan självinsikt kan man uppfattas som osäker eller raka motsatsen. Om man inte är medveten om sina brister, utan tror att man är bättre än alla andra tycker jag att man inte ska jobba på något ställe där det finns människor. Man kan uppfattas som lite dryg och otrevlig och det gillar ingen. Jag tycker att man ska ha en realistisk syn på vem man är och det tycker jag att jag har.


Koncentration var viktigt det med. Att kunna koncentrera sig och fokusera på arbetsuppgifterna är viktigt och genom att göra det utför man ett bättre jobb. Jag koncentrerade mig mycket under min vecka på Ica. Man behövde koncentrera sig när man körde med vagnen och vara uppmärksam, så att man inte kör på någon. Man behövde koncentrera sig när man staplade varorna och när man placerade dem i hyllorna. När man plastade in varor var man tvungen att koncentrera sig, så att man utförde ett bra jobb och att plasten blev rak och fin.

Att ta egna initiativ var viktigt där jag jobbade. Man kunde inte bara sitta och titta på när de andra jobbade, utan man var tvungen att ta eget initiativ och arbeta självständigt. Om det stod en vagn full med varor och ingen anställd syntes till gick man och lade ut sakerna. Man fattade egna beslut, utan att andra behövde säga till en vad man behövde göra. En annan viktig sak man behövde göra var att ta ansvar. Man fick ofta ta på sig ansvaret att göra saker och ting. Om en vagn behövdes tömmas tog man på sig det ansvaret och tömde den. Man fick ta ansvar för att man ska hantera sakerna varsamt och inte förstöra dem. Det var väldigt mycket ansvarstagande.

Social förmåga/demokratisk kompetens


Under min tid på Ica skulle jag säga att jag var väl medveten om människorna runt omkring mig och deras känslor. Jag försökte även att vara så entusiastisk som möjligt, så att de inte skulle få ett felaktigt intryck om hur jag är som person och mitt beteende. Det är viktigt att uppföra sig väl när man arbetar runt människor och att vara hjälpsam mot kunderna var verkligen en stor del av min praktik. Om någon inte hittade något, eller behöver hjälp med någonting så ställde jag mer än gärna upp. Det är viktigt att man kan kommunicera med varandra för att t.ex. lösa problem som uppstår. Man måste kunna kommunicera med varandra när man inte förstår vilka arbetsuppgifter som ska utföras och hur de ska utföras. Det tycker jag att jag gjorde.


Jag försökte att hjälpa till så mycket som möjligt, men samtidigt ville jag inte ta över de andra anställdas arbetsuppgifter helt och hållet. Om man vill jobba på ett ställe som Ica krävs det stor social kompetens. Det är viktigt att kunna samspela med andra människor och att vara hjälpsam och ha ett bra beteende spelar en stor roll. Jag tycker faktiskt att jag skötte mig väl och har förmågan att kunna samspela med människor i min närhet. I alla fall när jag anstränger mig. Jag skulle säga att jag betedde mig respektfullt mot människorna i min närhet och jag kunde jobba demokratiskt.

När jag arbetade på Ica var det väldigt viktigt att vara respektfull mot människor oavsett ålder eller liknande. Man ska vara respektfull mot alla. Man behöver även ett enormt tålamod och mycket uthållighet för kunna ha ett leende på läpparna hela dagen. Jag har använt min sociala förmåga till att lösa konflikter som uppstår mellan människorna här på Ica. Det gäller att hålla sig lugn och inte höja rösten. Det har jag lärt mig. Jag har använt mig mycket av min sociala förmåga under prao veckan.

Språklig förmåga


En stor del av att praktisera på Ica handlade om att kunna förstå sig på andra människor. Man skulle förstå varandra och kunna kommunicera med varandra med både kroppsspråk och språket. Till exempel när man var på lagret var det alltid kaos och då fick man titta på varandras kroppsspråk åt vilket håll man skulle gå och hur man skulle kunna ta sig genom den lilla dörren en i taget. Kroppsspråket löste verkligen många problem. Man måste använda språket om det är någonting man undrar eller funderar över. Om man undrar över någonting, så går man och frågar någon anställd, vilket man faktiskt behövde göra ibland om man inte förstod någonting eller om man inte visste var saker stod. När svåra situationer uppstår, så gäller det att man löser dem med språket.


Lösa problem var en annan uppgift som man fick ta itu med ett antal gånger. Till exempel när varorna inte får plats i hyllan och man måste hitta på en lösning. Då är det viktigt att man använder sin språkliga förmåga till att prata med någon och se om man tillsammans kan hitta på en lösning.


En annan sak som jag skulle säga är väldigt viktigt är att lyssna på instruktioner. Jag har lärt mig att man ska lyssna noggrant på vad människor säger och ber om. Det hände faktiskt en gång att jag inte hörde vad en som sköter allt på lagret sade, så jag gick ut och lade alla varor på sina platser och när jag kom tillbaka, så kulle inte dem sakerna ut och jag var tvungen att ta in dem igen. Sådana saker spiller tid och det är därför man måste lyssna uppmärksamt på vad folk säger.Jag skulle säga att under prao veckan har jag använt min språkliga förmåga mest.


Under min tid på Ica supermarket här i Ljungskile har jag lärt mig en mängd olika saker. Jag kan börja med att säga att jag har lärt mig att ta ansvar för saker. Jag har lärt mig att vara trevlig mot alla oavsett om man är på dåligt eller bra humör. Man får inte låta ens humör påverka hur man presterar. Jag har lärt mig att arbetslivet är hårt och om man vill arbeta på ett ställe som Ica måste man vara beredd på att det inte kommer att vara en dans på rosor. Man skär sig på kartonger, ens kropp slits ut av allt bärande och benen gör ont nästan hela tiden. Jag har även lärt mig att man måste behandla alla människor respektfullt. Om man inte visar respekt mot människor resulterar det i att man inte blir bemött med någon respekt tillbaka. Mitt tålamod har blivit större.

Nackdelar med arbetet är följande:

*Man får ont i kroppen av allt bärande och av att man står upp hela tiden. För att förhindra detta bör man använda gymnastikskor med tjock sula.
*Man får ta itu med otrevliga kunder som kanske inte vet hur man beter sig.
*Man får ständigt arbeta, utan pauser.
*Man får jobba på helger.

Fördelar med arbetet är följande:

*Man träffar trevliga människor.
*Man får se hur arbetslivet fungerar.
*Man har ganska bra arbetstider.

Jag skulle säga att min praoplats är ett väldigt bra ställe för den som är beredd på hårt arbete och har tålamod. En positiv sak är att vissa av arbetsuppgifterna kan vara roliga och om du gillar att ständigt ha något att göra, så är detta en bra plats för dig. En annan positiv sak var att man får gratis frukost, så man behöver inte lägga ner några pengar på att köpa hem frukost. Man behöver en stark kropp för att klara av att arbeta här.


Min praoplats skulle inte passa dem som inte är beredda på hårt arbete som aldrig slutar. Om man är lat och om man inte är bra med människor ska man inte jobba där. En nackdel är att man ständigt måste gå runt och vara hjälpsam och vara på bra humör. Man får inte visa något dåligt humör, vilket är svårt om man är ledsen eller arg över någonting. Arbetsmiljön var inte den bästa. Det var väldigt hektiskt och överallt hördes människor som pratade, vilket gav mig huvudvärk några gånger.


Jag tycker att denna veckan har varit mycket lärorik. Även fast den gick långsamt har jag fått en uppfattning om hur arbetslivet fungerar. Nu vet att hur lätt än detta arbetet ser ut är det i själva verket mycket jobbigt och kräver mycket tålamod. Det är inte särskilt ofta man får en lugn stund och får sitta ner och slappna av, vilket kan vara ganska stressigt.

Jag avslutar med att säga att jag har upplevt denna praoveckan på ett mycket positivt sätt! Det mesta har varit roligt och alla anställda är mycket trevliga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar