söndag 29 maj 2011

ICA MAXI TORP













Jag har praoat på Ica maxi. Det är en stor livsmedelsaffär på Torp köpcentrum som ligger några kilometer väst om Uddevalla. Maxi ägnar sig mest åt matvaror men även åt andra saker också, som man behöver hemma. Mina arbetsuppgifter var att packa upp, fronta och ersätta gamla varor.

Det var inte så jobbigt men det var väldigt kul. Jag var inte över hela butiken utan jag jobbade mest i kylen.
Första dagen packade jag upp godis och tuggummi. Det var jobbigt, men inte fysiskt, utan för att jag blev sugen på godis. Då jobbade jag med en tjej som hette Gabbi. Hon var trevlig och hjälpte gärna till om jag behövde hjälp.

Resten av veckan jobbade jag på kylavdelningen. När jag var i kylen så var det jobbigaste att packa up juicen. Eftersom att det vara olika datum på paketen så var man tvungen att lyfta ut den gamla juicen stoppa in den nya och sätta tillbaks den gamla. Dem som jag jobbade med här var ett par killar som gick runt och sjöng nästan hela tiden. Det var trevligt och roligt på samma gång. De hjälpte också till om man behövde det.

De förmågor som jag använde mig mest av var jag själv-, social, logisk och analytisk förmåga. Det gjorde jag på det här sättet:
Att prao på Maxi var inte så jobbigt, men man var trött efter att ha jobbat från 8:00 till 16:00. Jag tog mycket initiativ genom att fråga om det var något som behövde göras när jag var klar med andra saker.
Man var även tvungen att samarbeta mycket eftersom när man hämtade saker ur frysen var man tvungen att jobba snabbt och effektivt för att varorna inte skulle tina upp. Att koncentrera sig var en av dem viktigaste saker man kunde göra. När man skulle stapla saker ovanpå varandra var det lätt att dem ramlade och gick sönder. Man var tvungen att vara mycket koncentrerad och försiktig.
För att kunna jobba snabbt och effektivt så tror jag att man måste ha en bra miljö och bra personer runt sig som gärna hjälper till om man behöver det.
Att ha roligt på raster när man jobbar länge är viktigt för att man skall orka med all saker man ska hinna göra. Om man inte har kul på rasterna så kan man må dåligt eller rent av jobba sämre än om man har roligt. De jag jobbade med var min kusin Daniel och en kille som heter Robin. Jag jobbade även med två andra som heter Andreas och Jerker. Alla var jättekul och var mycket hjälpsamma.
Man kollar också upp först vad som behövdes och hur mycket som man behövde. Man kunde t ex inte öppna ett paket med 10 smör paket fast man bara får upp 2 st.

Under min prao på Maxi har jag lärt mig det är viktigt ha bra arbetskamrater, bra arbetsmiljö och bra arbetsredskap för att jobbet ska bli roligt och intressant.

Jag trivdes mycket bra på min praoplats och jag ger Ica Maxi en 8 (av 10).

1 kommentar:

  1. Hejsan!

    Du verkar ha haft det riktigt gött på arbetsplatsen. Att ha roliga arbetsledare hör till ovanligheterna. Du verkar ha varit koncentrerad och tagit eget insiativ. Bra jobbat!

    SvaraRadera