söndag 22 maj 2011

Bromans Kakel & Murtjänst AB









Jag har praoat hos min farsa som har en murarfirma. Företaget ägnar sig åt att göra skorstenar, öppna spisar, fasadmurning, kakelsättning och husgrunder.
Under min prao har jag varit med och murat en grund till ett växthus & förråd. Jag blanda en massa murbruk och det var ganska jobbigt för om man andas in det så får man en obehaglig känsla i halsen och näsan. Det var jobbigt att hälla i säckarna i betongblandaren för dom vägde 20kg styck.
Jag hjälpte även till att lägga på murbruket på lecablocken (lecablock är torkade block av lera)och dom väger 9kg så jag har haft det jobbigt.
Vi var på Restenäsön och jobbade.
När vi jobbade så skulle jag lägga murbruk på en utav stenarna men så fanns det en tråd så när jag la murbruket på så skvätte det upp och träffade mitt öga och det sved som in i *******.
Jag Själv:
När man jobbar som murare händer det ofta att man är ensam på jobbet. Då gäller det att självdisciplin och jobba på även om man t. ex blir trött och tycker att det är jobbigt. Man behöver struktur och planering för att jobbet ska flyta. Vara ansvars tagande och initiativtagande och se vad som behöver göras.

Logisk och analytisk förmåga / problem lösningsförmåga:
Att kunna lösa problem, när man det strular och inte gått riktigt som man tänka sig. Att kunna se framför sig hur resultatet blir.

Undersökande arbetssätt:
Att förbereda själva jobbet. att ta reda på vilket sätt det bäst utförs. Vad för material som behövs. Vilka verktyg som man behöver ha med sig , inte glömma något så man måste åka iväg för att hämta att detta. Att göra saker i rätt ordning så att jobbet gåtr lättare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar