söndag 22 maj 2011

Goopy by spot




Jag har praoat i en kläd- och skobutik som heter Goopy by spot. Goopy by spot är en butik som säljer allt de nyaste innom mode. Goopy by spot har också en webshop, där man kan köpa allt som finns att köpa i affären. Affären är belägen i Kungälvs centrum, mitt på shoppinggatan.

Innan praoveckan undrade jag verkligen vad jag skulle få göra i butiken, trodde att det kanske inte fanns så mycket andra saker än att märka kläder och kanske stå i kassan, men jag hade väldigt fel... det fanns tusentals saker att göra hela tiden och det blev aldrig långtråkigt. Jag fick göra jätte mycket roliga saker, som att tex skylta i skyltfönstrena, märka kläder och skor, hjälpa till i kassan, se till så att det alltid var snyggt i butiken, springa ärenden osv. En annan jättekul sak jag fick göra var att jag fick vara med när olika försäljare kom till Goopy by spot. En dag kom en försäljare från Diesel som visade upp diesels nya höst kollektion, och även vårkollektionen för nästa år. Då fick jag vara med och bestämma vad de skulle beställa och köpa in till butiken, genom att pröva de olika skorna och kläderna och även komma med smakråd om vad jag tyckte var snyggt. Det tyckte jag var grymt kul! Sedan visade de upp Diesels nya väskkollektion, och det var också jättekul att se och vara med och bestämma om! Det var verkligen jätte kul! Sedan fanns det ju också saker som var mindre roliga att göra, så som att damsuga, damma, hämta upp varor från den grymt läskiga källaren och att se till så att alla galjorna hänger åt samma håll.
På en arbetsplats som denna, använder man sig av många olika förmågor, de tre jag använde mig av mest tror jag är:

Social förmåga/demokratisk kompetens: Under arbetsdagen så träffar man massor med olika sorters människor. Därför måste man lära sig att hantera dessa olika människor på olika sätt. Vissa människor vill bara ha hjälp att hitta rätt storlek, eller vill kanske bara ha ens smakråd. Då måste man ju kunna uttrycka sig på ett bra sätt mot kunderna och kunna vara hjälpsam och trevlig. I butiken där jag jobbade så kom det en dag in en utveckligstörd kvinna, hon brukade komma till affären flera gången i veckan sa personalen. Kvinnan kunde vara väldigt obehaglig, för hon var väldigt påträngande. Hon ville gärna krama om alla hela tiden, även fast hon inte kände dem. Eftersom de inte ville vara otrevliga mot henne, så ställde de dig bakom kassan, där kvinnan inte fick gå in. Så då om hon försökte göra det, så hade de en anledning att säga ifrån. Just sånna där situationer måste man lära sig att hantera när man jobbar i en butik.

Praktiskt/estetisk förmåga: När man jobbar i en butik så är det alltid massor av små saker som man måste tänka på. Vilken skylt lockar till mig mest blickar? Vilka färger passar bäst ihop tillsammans?
Jag fick ju tillexepel skylta ett skyltfönster exakt hur jag ville, men det var ju lixom inte alls att bara hänga upp en massa kläder lite här och där. Det ligger mycket tankar bakom allt som hamnar i skyltfönstrena. Man måste kunna vara väldigt kreativ, kunna komma på nya metoder och lösningar till saker, som till exempel hur man ska hänga upp alla plaggen på olika nivåer utan att det ser grötigt ut. Man måste också vara väldigt nogrann med att man har synliga prislappar på allt man hänger ut i skyltfönstrena, det finns lag på att det måste stå priser på allt man hänger upp i skyltfönstrena. Sen måste man också kunna lyfta upp alla föremålen upp till skyltfönstret. Vilket kan vara väldigt jobbigt när utrymmet är väldigt litet. Man måste också kunna lyfta hyllor, lådor och andra föremål som ska stå i butiken.

Undersökande arbetsätt: Denna förmåga märkte jag att de som jobbade i butiken använde sig av mycket när de till exempel skulle beställa in nya varor till butiken. Som när försäljaren från Diesel var där, då gick de noggrant igenom vilka produkter som de trodde skulle säljas mest av, vilka som skulle sälja mindre bra och varför det var så. Vilka produkter som sålde bäst förra året, osv. Det var mycket saker de gick igenom, inte bara vilka skor eller kläder som var snyggast. Allt detta gjordes ju också väldigt tidigt, alla de saker som beställdes in nu kommer ju inte komma förrän till våren 2012, och några få saker hösten 2011, men de flesta sakerna som kommer till hösten har redan beställts för länge sedan. Så därför var det ju tvungna att ha en handelsplan, för att se till att kläderna kom till rätt säsong.

Jag har lärt mig en hel del under praoveckan, för det första så har jag lärt mig hur en affär funkar "bakom kulisserna", jag har till exempel lärt mig hur alla skor sorteras så att man lätt kan hitta de paret man letar efter i förrådet, jag har lärt mig hur man märker varor, jag har lärt mig hur affärens webshop fungerar, sedan har jag också utvecklats och blivit mera kreativ efter att jag fick skylta skyltfönstret på egen hand. För då fick jag å egen hand vara kreativ och komma på egna lösningar till allting.
Jag tyckte att det var jätte roligt att praoa på Goopy by spot, men det inte något jag skulle vilja jobba med resten av mitt liv... såhär en vecka är det jätte kul osv, men jag skulle inte kunna tänka mig att jobba i en butik resten av mitt liv direkt.
Fördelar med arbetet är att man får träffa mycket människor varje dag, och sen också att man får hålla på med mode (vilket jag tycker om väldigt mycket). Det också bra arbetstider, eftersom butiken inte öppnar på hemskt tidigt. De som jobbade i butiken jobbade från 10 till 17 eller 18, vilket jag tycker är väldigt lagom.
Nackdelar är att man får väldigt ont i ryggen och fötterna av att stå upp i butiken hela tiden. Sedan tyckte jag nog inte att det var något mera negativt, det mesta som hände runt om kring i butiken var kul.
Jag rekommenderar verkligen att praoa i en klädbutik, för de som gillar mode, kreativitet och att få ta eget ansvar.

Bilden högst upp är en bild av skyltfönstret som jag fick klä. Alla kläderna i fönstret är ifrån en och samma kollektion, en sommarkollektion från ett fransk märke.

1 kommentar:

  1. Vad roligt det verkar ha varit att praoa i en klädaffär! Jag har själv alltid haft fördomar om hur det skulle vara. Jag har tänkt att man kanske skulle få stå ute på lagret och packa upp lådor i kylan. Efter att ha läst denna berättelse har min syn på att få praktisera i en klädbutik förändrats.

    Det verkar som om du fått lära dig många intressanta ting. Då syftar jag mest på de sociala och estetiska delarna. Du har ju fått tala mycket med kunder, vilket leder till att de känner att de får bra service, och du har även fått lära dig att använda den estetiska delen. Med den estetiska delen syftar jag på när du fick göra i ordning skyltfönstret. Då fick du tänka på vilka plagg/accessoarer/smycken som skulle användas i kombination och vad som lockar kunder till att gå in i affären. Jag skulle själv blivit oerhört glad ifall jag fick bestämma hur ett skyltfönster skulle prydas!

    Det som lockade mig till att läsa denna berättelse var att jag just alltid undrat hur det är att praktisera i en klädaffär. Jag tycker att det verkar som om du haft en varierande och lärande praovecka.

    SvaraRadera