måndag 23 maj 2011

Kullens handelsträdgård/Blomsterlandet



Jag praktiserade på Blomsterlandet, en bit utanför Stenungsund. Företaget har bytt namn från Kullens handelsträdgård till Blomsterlandet, men utav någon konstig anledning så har man behållit båda. Företaget ägnar sig åt att sälja blommor och blomstertillbehör.

Man kan tänka sig att Blomsterlandet endast är en liten blomsterbutik men faktum är ett det är en jättelik byggnad med olika avdelningar. De olika avdelningarna är: ”Blomstertillbehör & Frön”, ”Utomhusväxter”, ”Jord & Gödsel”, ”Inomhusväxter”, ”Buketthörnan” samt ”Accessoaravdelningen”. Detta betyder att mina arbetsuppgifter har varit väldigt varierande. Jag har nämligen fått arbetat och testa på olika uppgifter inom alla de olika avdelningarna, men den avdelning som jag höll till vid mest var nog ”Utomhusväxter”. Där står utomhusväxter i ett enormt växthus, uppställa på bord, vagnar och upphängda i taket. Eftersom att utbudet av blommor är stort så fanns det alltid något att göra. Jag bl.a. fått hämta blommor från lagret som sedan skall ställas upp på bord och hyllor. Detta har varit ett evighets jobb eftersom att kunderna ständigt plockar ner växter i kundvagnarna och tömmer hyllorna snabbare än de fylls på. Jag har också fått ägna mycket tid åt kunderna, som ständigt ställer frågor om växter och deras behov. Jag fick oftast svara att jag bara var praktikant och att jag inte hade någon aning, men under de senare dagarna så lärde jag mig allt mer och mer och tillslut kunde jag i alla fall svara på hälften av frågorna! Jag fick även flytta fram och fylla på produkter, samt prismärka olika sorters varor.

De förmågor som jag anser att jag har använt mest utav är:
*Social förmåga/demokratisk kompetens- att vara empatisk, visa hjälpsamhet, berömma, kompromissa, kunna ta olika roller eller hitta lösningar på olika konflikter, samlära, förstå innebörden av regler, samarbeta, visa respekt och jobba demokratiskt.

Detta yrke handlar om att sälja produkter. Därför kräver det att man ska visa hjälpsamhet åt kunderna, som ofta undrar var olika växter står eller i vilken omgivning växterna bör befinna sig i. Man behöver ofta visa dem vägen till växterna, hämta nya exemplar på lagret och övertyga kunderna om vilka växter som är mest värda att spendera pengar på och varför. Man måste också visa empati för kunderna, som många är pensionärer och har det jobbigt att gå och därför hämta produkterna åt dem.

Förmågan att kunna lösa konflikter uppstod också under några tillfällen. Häromdagen klev en man in genom dörren och hävdade att han hade varit i affären under föregående vecka och att han inte fick med sig alla växter som han hade betalat för. Eftersom att jag inte hade en aning om hur hans problematiska situation skulle lösas så var jag tvungen att hämta någon annan som faktiskt var kapabel att hjälpa honom. Efter en stunds livlig diskussion så lyckades problemet lösas och mannen kunde glatt åka hem med sina älskade växter i bagaget.

Att kunna visa respekt och att kunna samarbeta med de andra anställda är självklart jätteviktigt. Detta tillhör självklart en av Sveriges normer, att visa hövlighet, men sedan så vill man ju också vara trevlig då man har chans att få framtida arbeten där eller då man kanske får ett bättre omdöme som visar sig vara viktigt för framtida arbetsgivare. Man måste kommunicera med arbetskamraterna för att förstå vilka uppgifter som behöver utföras. Detta gällde speciellt mig då jag var oerhört okunnig inom många områden och behövde hjälp från mina medarbetare. Just den sociala delen inom detta arbete trodde jag knappt existerade, men det har visat sig att jag hade fel och att just den förmågan var otroligt viktig.

*Jag själv- att ha självinsikt, kunna koncentrera sig, ha självdisciplin, engagemang, drivkraft, självkännedom om styrkor/behov, struktur, samt vara ansvarstagande och initiativtagande.

Alla dessa faktorer är nödvändiga inom de flesta yrken. Jag försökte att verkligen arbeta så självständigt som det bara gick för att visa att jag verkligen kunde utföra arbete efter mina egna styrkor och förmågor. Detta var något som min handledare verkligen lade märke till och som han sedan skrev ner i mitt omdöme. Som jag skrev ovan så har man verkligen nytta av att visa sig kunnig och att kunna utföra uppgifter så bra som möjligt och under korta tidsförhållanden, eftersom det är något som man kommer har användning av inför framtida arbeten och arbetsgivare. Jag visade att jag verkligen hade en stark arbetsvilja och det lönade sig verkligen då jag faktiskt blev ”erbjuden” sommarjobb nästa sommar. Att kunna ta egna initiativ är också viktigt, då slipper man att gå till sin handledare och ständigt be om nya arbetsuppgifter, vilket faktiskt är lite obekvämt.

*Logisk och analysisk förmåga/problemlösningsförmåga – att kunna dra slutsatser och kunna se samband samt ifrågasätta, rimlighetstänkande, testa och undersöka, komma med lösningar, gruppera, ställa hypotes, se skillnader och likheter, göra saker i tur och ordning och kunna visa hur man tänker.

Arbetet kräver också att man t ex kan se skillnader och likheter på de annars så lika blommorna. Det skedde flera gånger att jag gick till lagret för att hämta en viss blomma och att jag kom tillbaka fel sort. Jag hade visserligen tagit rätt växtart men jag hade valt ut fel storlek och därmed även fel pris. När kunderna frågade var en viss sorts blomma befann sig i växthuset så gällde det att hela tiden försöka minnas var alla de hundratals blommorna hade placerats ut och vilken sort som stod var.

Eftersom att jag var sjuk under en arbetsdag så missade jag tråkigt nog chansen att få göra buketter. Under tillverkningen av en bukett gäller det att tänka ur ett perspektiv som rör design och yttryck. Hur ska buketten se ut för att sälja som bäst? Vad utstrålar blommorna tillsammans? – kärlek, vänskap, sorg, lycka osv. Då gäller det att kunna testa sig fram och se vilka blommor som passa ihop och vilka som inte gör det.

Att komma med lösningar visade sig också vara viktigt då många kunder frågade efter ”Ispelargonen”, som tyvärr inte fanns inne på lager. Då var jag tvungen att kompromissa och att fundera ut en ny lösning, som att be kunden att ringa nästa vecka och fråga om blomman slutligen levererats till lagret. Att kunna gruppera och att kunna göra saker i tur och ordning var nog de förmågor som jag tvingades använda mig mest utav inom just detta yrke. Förmågorna kom till användning då jag ständigt skulle fylla på med blommor på de olika hyllorna och då jag hade uppmanats att utföra flera olika uppgifter på rad.


Jag har lärt mig mycket under min praktikvecka! Jag har lärt mig att man aldrig ska underskatta människor inom ett visst yrke och att man inte ska ta för givet att blommorna alltid är lika fint uppställa och behandlade. Jag förväntade mig inte att arbetarna behövde kunna så himla mycket om blommor som de faktiskt gjorde, utan att deras arbeten mest bestod utav påfyllning av varor m.m. Jag skulle kalla arbetarna på Blomsterlandet för trädgårdsmästare, inte bara för ”vanliga anställda”.

Jag har också kommit att tänka på att arbetet är mycket slitsamt. Det är inte ofta man får sitta ner i lugn och ro, utan man måste ständigt röra sig fram och tillbaka över de stora ytorna, lyfta tunga blomsterlådor, köra tunga vagnar och hela tiden stå upp. Det gäller att ha bra skor på fötterna och att man har en stark rygg. Arbetsmiljön är däremot helt fantastisk! Att man dag in och dag ut får känna lukten av växter, vilket ger en väldigt frisk luft och dessutom en fin omgivning. Att arbeta med just växter gör att man mer eller mindre kommer närmare naturen och att man lär känna den bättre. Jag lade också märke till att den sociala miljön var på topp. De anställda hade mycket bra kommunikation och trevliga samtal. Även jag blev välkomnad på ett mycket vänligt sätt och det tycker jag är viktigt för att man ska kunna utföra ett så bra arbete som möjligt.

Avslutningsvis vill jag bara berätta att jag är mycket nöjd med mitt val av praktikplats och att allt har framstått positivt i mina ögon!

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Det låter som om du haft en trevlig och varierande arbetsplats!

    Jag tycker att din praoberättelse visar att florist- och växtyrket är ett mycket kreativt och praktiskt yrke. Då syftar jag på när du exempelvis nämnde skapandet av buketter när man tänker på sådant som design och uttryck. Därför får jag intrycket av att man som florist bör ha ett gott sinne för att kunna se vilka färger, på blommor, som bäst går ihop osv.

    Det låter även som om du lärt dig mycket. Du har fått prata mycket med kunder, vilket är bra för den sociala förmågan, och även fått ta del av mycket kunskaper om växter, vilket leder till att man känner till olika blommor och deras behov.

    Det som lockade mig att läsa denna berättelse var ditt sätt att beskriva vad du fått göra och även att få läsa om hur det var att jobba på en större blomsterbutik (eftersom jag själv praktiserade på en mindre).

    Det var väldigt intressant och kul att få ta del av din praovecka.

    SvaraRadera