tisdag 24 maj 2011

Coop konsum

Jag praoade på konsum i Ljungskile, Coop är som ni flesta vet en stor matkedja, den näst största i Sverige där man säljer mat och diverse andra prylar. Jag fick packa upp ställa ut och fronta varor, fronta är när man puttar fram varorna på hyllan så det ser ut som man har fler.

Mina förmågor jag behövt använda är:

1. Jag själv: Min handledare var bara på min praoplats första dagen så den största delen av tiden gjorde jag saker på eget initiativ. Jag skaffade mig en rutin första dagen, då jag fick lite tips. Jag tog hand om frukten mestadels och tog bort de dåliga frukterna. När jag skulle fylla på godishyllan lyckades jag komma på ett bättre sätt genom att hälla direkt från kartongen istället för att ösa med en skyffel. Detta fungerade bra och sparade mig mycket tid. Antagligen hade personalen inte gjort så själva, för att de var för stora och inte kom in bakom hyllorna.
Jag ställde alla de nya varorna längst in så att de skulle slippa slänga så mycket gamla varor som annars blir kvar. Jag fick beröm för det av en arbetskamrat och ett kul kortspel för min noggrannhet.

2. Social förmåga/demokratisk kompetens: Jag försökte vara hjälpsam mot kunderna och om jag inte kunde svaret gick jag till någon i personalen. Jag ville gärna göra kunderna nöjda för jag prata inte så mycket under tiden jag jobbade och det var kul att kunna visa var varorna fanns och se att folk blev glada. Det var till och med en person som jag hjälp som sa till kassörskan hur hjälpsam jag hade varit.

3. Språklig förmåga: jag fick låna en tröja från Coop när jag jobbade, så när jag var ute i butiken fick jag många frågor om vart man kunde hitta olika varor. Som tur har jag bott i Ljungskile hela mitt liv och vi har nästan alltid handlat på Coop så jag kunde leda de flesta kunder rätt. Jag fick också småprata lite med några få pensionärer.

När jag praoade blev jag absolut inte inspirerad av att börja jobba, fika rummet var i dåligt skick och det rum jag fick lägga mina saker i var ytterst ofräscht. Jag fick lyfta många tunga saker och efter sista dagen hade jag ont i ryggen. Men samtidigt var det väldigt lärande för mig som både kan vara lat och försiktig. Det roligast var nog maskinen som pressa ihop all kartong, det kan hända att jag samla på mig kartong bara för att kunna slänga in det i pressen och se hur det trycktes ihop.

Det var också kul och se hur en affär fungerar, alla luringar för att det ser ut som det är billigt eller som om de har många och fina varor även fast det börjar ta slut. Ingen hylla får stå om
och stora lappar om bra priser fast det inte sänkt kilopriset med mer en någon krona.

Konsum får inga höga betyg men några av de som jobba där var trevliga men de sa inte så mycket och efteråt med belöningen som jag fick (lite godis) var det helt okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar