fredag 20 maj 2011

Lek och stoj på Strumpan

Jag har praktiserat på dagiset Strumpan i Ljungskile. Som alla dagis så tar de hand om barn och leker och lär dom lite innan de ska börja i skolan. Mina uppgifter var att leka med barnen, se till att de uppförde säg vid matbordet, hålla redo på dem på utflykter,vakta dem på vilostunden och visa hur man skulle vara.

De förmågorna jag använde mig av var:

Jag själv:
Man behövde ha stor koncentration och själv behärskning när man te.x satt vid matbordet och se till att de inte leker för att dom lyssnade nästan aldrig första gången, så man fick traggla sig igenom det så dom lyssnade. Jag tog även eget initiativ för man kunde inte precis fråga fröknarna hela tiden om man skulle göra ditten eller datten med barnen. Att jobba på dagis var ett sett att bli bättre på att göra saker utan att bli tillsagd att göra det.

Språklig förmåga:
Vissa barn hade väldigt svårt att prata och detta kunde hjälpas genom att jag visade ett kroppsspråk så att de förstod till exempel om när de skulle gå in eller om de behövde gå på toaletten. Jag behövde dessutom prata ganska långsamt och mjukt så att dom skulle känna sig trygga och glada. Det svåraste var nog att att prata med dom när de var ledsna men det hjälpte om man pratade tyst och medgivande.

Social förmåga/demokratisk kompetens:
Jag berömde alltid barnen när de hade ritat en teckning eller byggt en legobil så att de kunde känna sig stolta över arbetet. Jag använde också mina kunskaper om demokrati för att lösa konflikter som till exempel vem som skulle ha gungan eller vem so som skulle sitta bredvid en.

Det jag har lärt mig på Strumpan är att alla barn har olika personligheter och att man kan lära sig så mycket nytt på en dag. Fördel med yrket är att man alltid har roligt och är alltid aktiv. Nackdelar är att det är mycket sjukdomar som svävar omkring så man får räkna med att bli sjuk. Genom att vara ute med barnen har jag lärt mig att hålla reda på folk och genom att lära mig allas namn och personligheter har jag mognat i min sociala utveckling.

Jag tyckte att praktisera på ett dagis var nog det roligaste jag gjort och jag skulle gärna göra det igen

1 kommentar:

  1. Jag valde att läsa din praoberättelse eftersom du har en lockande rubrik!

    Du verkar ha haft en väldigt rolig tid och du verkar även vara mycket bra med barn. Genom din berättelse att döma verkar du ha tagit hand om dem, förklarat saker så att de har förstått och du verkar även ha försått dem mycket bra. Att stå ut en hel arbetsdag på ett dagis bland massa skrikande barn är det inte alla som klarar, du har nog utvecklat din självdisciplin och sociala förmåga under din vecka!

    SvaraRadera