söndag 29 maj 2011

Mc Donalds i Stenungsund


Jag praktiserade på McDonalds i Stenungsund.
De flesta vet nog att McDonalds gör hamburgare.
De har även frukost, muffins, bullar, sallader, chicken nuggets, etc.

Det jag gjorde på arbetsplatsen var att fylla på varor, tvätta/ sköta om toaletterna, torka av borden, sopa/ tvätta golven, diska brickor, tvätta väggar och bordsben/fötter, vika ihop happy meals kartonger, göra sallad och gå ut med maten till kunderna från mc driven.

* jag själv - jag tog eget initiativ och ansvar, då jag inte kunde fråga mina arbetsledare när de hade om kunderna, så såg jag att något behövde fyllas på, eller hämtas så fixade jag det. Sedan så visade jag arbetsvilja genom att när de var lediga fråga om det var något annat jag kunde göra eller hjälpa till med. Jag är en sådan person som tycker att det är kul att jobba och sedan få belöning för att man har gjort ett bra jobb, de var några gånger personalen gick fram till mig och sa att jag hade gjort ett bra jobb och jag tycker att detta gör att man får motivationen att fortsätta att jobba och vilja göra bra ifrån sig.

* social förmåga/demokratisk kompetens - Det krävdes att vara trevlig mot kunderna och eftersom jag har lätt för att prata med folk så tyckte jag inte att det var så svårt att visa min sociala förmåga när jag pratade och hjälpte kunder eller pratade med mina arbetsledare. Det var många regler eftersom jag var i ett kök och därför så betydde det att jag var tvungen att tex ha uppsatt hår, inget nagellack eller smycken på mig. Det var även väldigt halt på golvet från fett som skvätte från fritörerna och detta gjorde att man var bra att ha bra skor och gå väldigt försiktigt annars. Detta är tex några regler som man var tvungen att följa, jag tyckte inte att det var komplicerat att följa. Sedermera var det så att jag var tvungen att visa respekt och det tycker jag att det är allt för få som gör i världen. Frågar någon tex om hjälp så svara man snällt inte något tyket, jag kan inte fatta varför det är så få som visar respekt.

* Språklig förmåga - Ibland kom det folk som inte pratade svenska så då jag fick jag prata engelska med kunden. Jag fick även montera grejer igenom att läsa instruktionsboken eller få hjälp av en av personalen på McDonalds. Sedan var det i slutet av veckan en annan som skulle börja jobba där och då jag med instruktioner visa henne och berätta för henne hur hon skulle göra. Det var några barn som var lite blyga och då fick jag tex visa med kroppspråket vad jag menade eller om det tex ville ha en ballong och inte vågade fråga så gick jag fram med en ballong och ett leende, det brukade hjälpa.

* Logisk & analytisk förmåga/problemlösningsförmåga - På McDonalds så kunde man ju inte fråga personalen hela tiden då de sätter kunderna först (endast kunden har rätt) då fick jag bra egna slutsatser genom att tex fylla på isen när de andra hade det stressigt. Sedan så måste man ju komma ihåg var alla varorna låg i kylen eller frysen, det var allt från donuts i frysen till sugrören i skafferiet på ett stället eller muggarna på ett helt annat ställe, så det kunde ju hända att jag gick till fel ställe och letade och inte hittade rätt sak och fick gå tillbaka och leta igen eller fråga en av arbetsledarna om hjälp. Eftersom jag även tog fram varor och placerade dem så kunderna skulle se, så är det ju bra om man får det att se snyggt ut, klassiskt och enkelt.

Under min praktik så har jag lärt mig hur McDonalds fungerar, hur jag ska göra salladerna, hur jag ska tidmärka frys/ kyl varor och att det inte är fel att ta ansvar, för då ser handledaren att man vill jobba och att man verkligen vill vara där. De nackdelare med praktiken var att jag var förskyld så jag kände att jag inte orkade göra så mycket som jag hade viljat göra. Annars så var det inte något negativ för att jag fick göra så mycket olika grejer hela tiden och jag var nästan alltid upptagen och detta gjorde att det inte var tråkigt att tex tvätta toaletterna eller tvätta golven. Alla i personalen var väldigt trevliga och hjälpsamma om det var något.

Jag är väldigt nöjd att jag gick till McDonalds för att praoa där. Veckan har bara varit positiv och jag skulle gärna gå tillbaka dit för att tex jobba extra eller sommarjobba några veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar